Monday 17 June 2013

hak royalty dalam fotografii

Dewasa kini, perkembangan teknologi semakin meluap-luap dan boleh dikatakan mudah untuk digunakan. Kelebihan penggunaan teknologi yang diciptakan memudahkan kerja-kerja seharian. Namun begtitu, dalam konteks komersial, terdapat ramai individu atau pihak yang tidak bertanggungjawab di mana mereka mengamalkan "copy and paste"atau plagiat. Dalam erti kata lain (mencuri sesuatu daripada orang lain). 


Gawai Costume Iban (hari gawai)
Berhubung dengan gambar di atas, berikut merupakan gambar yang telah dicuri oleh pihak (.....petronas....) seperti mana yang tertera dalam gambar sebelah kanan tanpa pengetahuan saya sendiri. Gambar ini saya temui pada "wall post" di instagram yang dipaparkan oleh sahabat. Semua insan yang bergelar jurufoto mempunyai hak royalty terhadap karya mereka. Begitu juga dengan saya. Perkara sebegini tidak seharusnya berlaku. maklumat lebih lanjut sila rujuk YNP pada ruangan terma dan syarat.

Hak royalty ini bukannya perkara baru bagi setiap jurufoto. Jadi saya dengan tidak segan silu untuk mengatakan bahawa saya ingin menuntut hak royalty bagi gambar ini. Hal ini kerana, Gambar ini di ambil tanpa pengetahuan saya. Bagi sesiapa yang mempunyai maklumat berkaitan dengan syarikat atau individu yang telah melakukan sedemikian, sila hubungi saya di laman facebook Osong Indie Wenn  atau hubungi saya di talian 019-8525385. Akhir sekali, bagi sesiapa yang melakukan kesalahan tersebut, sila hubungi saya dengan kadar yang cepat.

No comments:


© 2012 Your Net Photography, AllRightsReserved Bendly Roy

( ^_^)y

About Me


I am not a Photographer. I just Love to express my personality trough some kind of beautiful and meaningful picture ( Dimension ). - Bendly Roy -

Its depend on what people thought about me. But still, I am capable to do what other's (photographer) did too. So, don't hesitate to ask me favour (anything).

It might be free of charge and depends (mau belanja or tidak). hahaaha.

Popular Posts

Adakah anda suka blog ini?

Total Pageviews